BHS V1

C-hinees

Na de beslissing om een BHS (Battery Health System) te bouwen, kon ik verder aan de slag. Eind vorige week werkte ik het schema en de tekening van de print af. Omdat de print perfect moet passen bovenop de gebruikte drone-batterijen, werd de breedte vastgezet op 35 mm.

Bovenaanzicht van de print lay-out in Eagle PCB Design.

Nog de vrijdag van de eerste week, konden we de digitale bestanden (Gerber files) van de getekende print doorsturen naar een PCB-fabrikant (China). Tot zolang de printen niet geleverd werden, kon ik beginnen aan de voorbereidingen voor het schrijven van de firmware (= software voor in een microcontroller).

Hoewel de print heel compact is, bevat het ontwerp toch vele verschillende ‘features’…

  • onboard AD-converters voor het meten van de batterijspanning(en),
  • een 1-wire bus voor de koppeling met (twee) temperatuursensor(en),
  • PWM-uitgangen voor het aansturen van een ventilator en een vermogenweerstand,
  • een seriële poort,
  • een drukknop,

Alle voorgaande moet stapsgewijs ‘tot leven gebracht worden’, via het schrijven van de juiste firmware. Dé job van een Elektronica-ICT’er. 🙂

Het programmeren gebeurt in C-taal. Dat is een tekstuele programmeertaal die dikwijls gebruikt wordt bij embedded systemen. Kan je uitzoeken wat onderstaande doet…?

Voorbeeld van een beetje C-code, ook wel C-hinees-code genaamd door de niet-kenners 😉 .

Woensdagmiddag werden de prototype printjes geleverd! Vijf dagen na de online bestelling in China… Nog tegen woensdagavond was één print gesoldeerd.

Een bestukte AndLights BHS V1 print.

Op de foto herken je duidelijk de witte connectoren om de batterij aan te koppelen. De connectoren aan de rechter kant, zijn dan weer voor de seriële poort en de vermogensturing.

Als ‘brain’ van heel het systeem, wordt een PIC microcontroller van de nieuwste generatie gebruikt. De PIC16F15345. Die microcontroller is super veelzijdig en heeft tal van ‘peripherals’ aan boord. Ook voor mij is dit nieuw terrein… Na het programmeren van de eerste stukken firmware ziet het er alvast veelbelovend uit. Come and see next week.

Come fly with me

De afgelopen week zijn we ook 2 keer ‘gaan vliegen’. Een vernieuwde drone moest getest worden op stabiliteit, werking en betrouwbaarheid. Daarvoor werden verschillende vluchtjes gemaakt, onder het goedkeurend oog van… mezelf ;-).

Als alles goed gaat, worden volgende week nog meer testvluchten gevlogen. En als het weer meezit, wordt dat misschien wel een zwerm drones deze keer… De spanning stijgt!