You can take off on own discretion

hands-on

“Treed eens buiten je comfort zone”, klinkt het soms. Na meer dan 10 jaar hard werken en rondzwerven in het onderwijslandschap, lijkt een ‘hands-on’ werkveldstage wel iets voor mij. Ik ben dan ook heel verheugd dat Vives en AndLights de win-winsituatie van zo’n stage met beide handen willen grijpen en aan mij die kans geven.

Op dinsdag 11 juni 2019 startte mijn stageperiode. De eerste dag ging  bijna volledig op in het leren kennen van het bedrijf en hun producten. AndLights is een Gentse start-up die lichtshows met drones maakt. Deze specifieke tak in de drone-wereld was tot nu toe onbekend voor mij. AndLights ontwerpt en realiseert hun eigen hard- en software voor het vliegen met grote groepen drones. Heden ten dage zijn er reeds testvluchten geweest met bijna 100 drones… Het ultieme doel? 2000 drones op hetzelfde moment de lucht in!

Game, set, match

Waarom AndLights? De combinatie van ontwikkelingen op hard- en softwarevlak zijn een perfecte match met de opleiding Elektronica-ICT, waarin ik binnen Vives les geef. AndLights is steeds op zoek naar mogelijkheden om hun drones te verbeteren. Op de eerste stagedag werden verschillende projecten voorgesteld waaraan ik kon werken:

  • Ontwerp en realisatie van een ‘Battery Health System’.
  • Verbetering van een bestaande LED-sturing voor onder de ‘drone fleet’.
  • Ontwerp en realisatie van een ‘drone docking station’.
  • Debuggen van een bestaand LED-systeem voor op een ‘indoor drone’.

Samen met Hannes, de zaakvoerder, hebben we beslist om eerst volledig in te zetten op het Battery Health System (BHS). Dat systeem moet de toestand van de Lithium batterij gaan monitoren zowel vóór, tijdens als na de vlucht.

Lithium batterijen zijn duur en hun levensduur en prestaties kunnen best zo nauwlettend mogelijk in de gaten gehouden worden. Bij extreme koude bijvoorbeeld, zal de schijnbare interne weerstand stijgen waardoor je bij een bepaalde ontlaadstroom een lagere uitgangsspanning hebt. Zou het niet goed zijn mochten we de batterijen (elektrisch) kunnen opwarmen…?

Aan de andere kant is het té warm worden, tijdens vluchten in de zomer, ook een gevaar. Kan de temperatuur laag genoeg gehouden worden met geforceerde koeling?

Lithium batterijen bestaan ook meestal uit meerdere in serie en/of parallel geschakelde cellen. Daarom is het ook van belang om de ‘gezondheidstoestand’ van elk van die cellen te monitoren. Ook hier zou het BHS moeten op inzetten.

Het nog te ontwerpen BHS, moet ook gekoppeld worden met de bestaande flight controller van AndLights. Hoe pakken we dat aan?

De planning voor de komende dagen is:

  • Bedenken van het concept voor het BHS.
  • Tekenen van een schema.
  • Tekenen van het PCB (Printed Circuit Board).
  • Voorbereidingen treffen voor het schrijven van (test) firmware.
  • Bestukken (solderen) van de PCB’s.