Final race

Projectidee in de koelkast

Vandaag de laatste dag werkveldstage. De voorbije weken raasden voorbij als een sneltrein. Ook de laatste week was super interessant. Het Battery Health System (BHS) werd verder ontwikkeld tot in een productierijp stadium en AndLights mocht nog een nieuwe collega verwelkomen, Victor.

Het BHS werd nog verder getest en de firmware verder aangepast. Eén van de testen die moest slagen is de ‘frigotest’… Het BHS moet tijdens de winter de Lithium-batterijen warm kunnen houden. Daarom zit er in het nieuw systeem een flexibel verwarmingssysteem. Maar lukt het om voldoende energie op te wekken?

De huidige temperaturen neigen eerder naar de 30°C dan naar de 0°C tijdens deze periode van het jaar, dus: ‘frigo here we come’. Heel het BHS in de koelkast dus. Via een desktop applicatie, geschreven in C#, kan de gewenste batterijtemperatuur ingesteld worden. Het is namelijk zo dat de specificaties van de Lithium-batterijen heel sterk dalen bij lage temperaturen. Net op dat punt schiet het BHS in actie.

C# desktop applicatie voor het monitoren van het BHS.

Eerste poging? De gewenste batterijtemperatuur op 15°C. Koelkasttemperatuur op 5°C. Na anderhalf uur, blijkt de batterijtemperatuur nog steeds 15°C te zijn. Missie één: geslaagd.

USB-kabel naar het BHS in de koelkast… 🙂

Tweede test. Gewenste batterijtemperatuur 35°C, koelkasttemperatuur nog steeds 5°C. Na 1 uur staat de batterijtemperatuur mooi op 35°C… Dat is een temperatuurverschil van 30°C en zou voldoende moeten zijn om tijdens koude winterdagen, de batterij op een goede vliegtemperatuur te houden. Door die verwarmde batterijen, zal het voor de drones van AndLights mogelijk zijn om langer in de lucht te blijven als het koud is buiten. Het energieverlies nodig om de batterij op te warmen, is marginaal in vergelijking met de energie nodig om de drone te laten vliegen.

Gisteren, donderdag, heb ik ook de geüpdatet versie van het BHS gebouwd. Nu met PCB versie 2 en de laatste firmware geprogrammeerd.

Afgewerkt BHS prototype.

Dit prototype zal de komende tijd als basis dienen om heel de drone-vloot van AndLights te voorzien van een BHS. Spannend!

De firmware van het BHS heeft er ook nog een extra ‘feature’ bij gekregen. Een kalibratiemodus die gebruik maakt van het flash geheugen in de microcontroller. Door die extra optie, wordt het mogelijk om data uit het werkgeheugen (RAM) permanent op te slaan in het flash geheugen (ROM). Om dit te realiseren, moeten heel wat parameters bijgesteld worden in de microcontroller.

Instellen van de ‘flash ranges’.

Na het afronden van alle ontwikkelingen, werd het tijd voor een stevige handleiding. Het werd een 24-paginatellend document met de cruciale informatie om het ontwikkelde BHS verder te implementeren en installeren.

FPV

Deze week is ook Victor aan een vakantiejob begonnen in AndLights. Victor is student Elektronica-ICT (academische bachelor) in Gent en komt het AndLights team versterken om allerhande elektronica-gerelateerde projectjes uit te werken: een bestaande indoor drone upgraden, LED-modules ontwerpen, energieverdeelsysteem onderzoeken, …

Maar Victor is naast het ‘student zijn’, ook een heel getalenteerd FPV-drone-piloot. Als regerend Belgisch Kampioen, reist hij de wereld rond met zijn zelfgebouwde drones. In mensentaal: Victor kan heel goed drone racen! 😉

Enig idee van hoe zoiets eruit ziet? Zie Victor aan het werk via deze link naar een voorsmaakje: https://www.youtube.com/watch?v=1fFpsUnpXwc.

FPV is de afkorting van First Person View. Een camera op de drone maakt beelden die live naar een videobril gestuurd worden. Op basis van dat beeld, kan een FPV-racer dan zo snel mogelijk een parcours vliegen. Een drone-specialisatie op zich. Eén waarvan ik maar weinig van wist tot nu toe. Maar daar komt verandering in :-). Het begint heel hard te kriebelen om mezelf ook zo’n drone te bouwen… De flight controller is al besteld en geleverd… Voel ik daar een nieuw projectje komen?

Logo BetaFlight

Retard

Ook in Londen was het een toppertje deze week. Het Vives Eco team heeft daar met succes deelgenomen aan de Shell Eco-marathon! En dat is een topprestatie! De studenten en lectoren zetten hun beste beentje voor om beter te doen dan vorig jaar, toen technische mankementen roet in het eten gooiden. En dat is hun aardig gelukt! Met hun elektrische futuristische wagen haalden ze 44,94 km/kWh. Er is nog marge voor verbetering, maar zeg nu zelf: hoe zuinig rijdt jouw zelf ontworpen elektrische wagen? 😛

Proficiat aan de studenten en lectoren die eraan meewerkten! Ik ben trots op onze samenwerking bij het ontwerpen van de elektronische motorsturing. Het was heel dikwijls hard werken op de meest onmogelijke tijdstippen en we beleefden spannende momenten, maar dat maakt het alleen maar mooier!

Vives Eco team in Londen.

Meer info op deze link.

Tijd om af te ronden. Mijn werkveldstage was een heel leerrijke ervaring. Ik ontmoette boeiende collega’s en vertrek met een hoop projectideetjes… Onze Vives studenten Elektronica-ICT zullen zich schrap moeten zetten in Kortrijk en omstreken… 😉

Bedankt aan Vives en AndLights voor deze kans!

5 juli 2019

Ruben Buysschaert